Creada el 07/05/08
Actualizada el 06/09/10
Actualitzada el 19/09/11
Actualitzada el 09/02/12
En este apartado se incluyen enlaces, documentos, experiències , etc.. que hacen referencia a las metodologias más adecuadas para un aprendizaje por competencias.
Índex
1. Fonamentació
Teories de l’aprenentatge/ Models d’ensenyament
2. Metodologies i fases derivades de les CB.
Presentació general
3. Gestió social de l’aula.
- Gestió del temps
- Gestió de l’espai: Grups heterogenis o homogenis?. Workshops.
- Grups cooperatius
4. Estratègies metodològiques
ABP, ABI, estudi de casos…
5. Tipologies de treball
Tipologies: Les tres Rs, el treball sistemàtic (inclou la reflexió personal) i el treball cooperatiu. Dos exemples: El Centre Jacint Verdaguer i el Col·legi Montserrat.
6. Bones pràctiques
Centres que val la pena visitar per conèixer com treballen
7. Recursos per cada fase didàctica.
Les fases didàctiques marquen la seqüència d‘activitats que ha de fer l’alumnat. Els recursos lligats a les TIC es diuen OBJECTES D’APRENENTATGE
8. Indicadors
Estas metologias deberán:
1-Integrar conocimientos destrezas y habilidades.
2-Priorizar el saber hacer
3-Favorecer la autonomia del alumno
4-Desarrollar las habilidades sociales
5-Tener en cuenta el trabajo cooperativo
6-Interrelacionar todas las ccbb
7-Desde todas las materias
8-Reinventar la evaluación (directa, autèntica, co y auto evaluación)
9-Contextualizar siempre
Metodologies i fases didàctiques derivades de les CB
Power point, mp3 i vídeo. Metodologies que potencien l’E/A per CCBB. (Antoni Zabala, novembre 2008)
Power point. Metodologies i fases didàctiques derivades de les CB (Guida Al.lès)
Pdf. Metodologies i CB. Document que ha servit de base per fer el gràfic anterior. Fet a partir dels descriptors extrets del decret 143/2007. (Guida, desembre 2008)
Presentació online. Canvi de paradigma docent (Francesc Sala)
Article bloc. El mètode de Kolb (Àngel Fidalgo)
Vídeo. Tres passos: competir, col·laborar, cooperar.
Estratègies metodològiques COMPETENCIALS
Segons la Conselleria d´Educació de les IB i el Departament d´Educació de Catalunya (Orientacions per l ´elaboració del currículum, 2009) són:
– PBL. Aprenentatge basat en problemes
– PBL. Aprenentatge basat en projectes
– Aprenentatge basat en recerques
– Estudis de cas
– Simulacions
– Aprenentatge-Servei (Aquest no el mencionen els docs de les IB)
Definicions i exemples de cadascuna (Departament Educ Catalunya, 2009)
Resum d’Estratègies metodològiques (Teacher Tap)
Article bloc. Metodologies i suports classificats en funció del seu ús (els més emprades i coneguts / conegudes però no emprats/ ni coneguts ni emprats). (Àngel Fidalgo, abril 2007)
![]() |
Aprenentatge basat en problemesLes fases de l´ABPr en forma de mapa mental (Jordi Guim, febrer 2012) Els passos (Jordi Guim) Incidents (Carles Monereo) |
![]() |
Aprenentatge basat en projectesVídeo explicatiu (BIE) Projectes telemàtics cooperatius Transformative Learning per adults (Freire) Ejemplos: recuperación de la memoria histórica de una población mediante entrevistas a mayores, diseñar páginas web para ONGs, dinamizar una campaña de donación de sangre en el barrio, impartir clases particulares de repaso a alumnado de otros cursos inferiores, ofrecer representaciones teatrales gratuitas, participar en campañas como Agenda 21… |
![]() |
Apren. basat en la recerca |
![]() |
SimulacionsJocs de rol o de simulació (Curs Departament Educació) Happenings per les classes de socials (José Luis Fierro) Directori de simuladors (per matèries) per Batx. Exemples Química 2n Batx. IES Icària. Exemple Història. Qui guanyarà la batalla de Trafalgar? Jocs de rol |
En funció del suports
Amb suport TIC
Webquests
Telecol·laboració
Web 2.0.
Millorar el dossier d´apunts o fer un portafoli (Carles Monereo)
En funció de la durada
Tasques breus
Tipologies de treball
Fotos Col·legi Montserrat: La font, la cova i el foc.
(Font: Curs Recursos i estratègies TAC per l’educació secundària, XTEC, Ramón Barlam i altres)
1. Classes magistrals. Instrucció directa
(Writing, Reading, Arithmetics. Suports: PDI i la veu del mestre)
2. Treball individual o sistemàtic
3. Treball cooperatiu
Recursos per les diferents tipologies de treball
(Font: Curs Recursos i estratègies TAC per l’educació secundària, XTEC, Ramón Barlam i altres)