Metodologies

Creada el 07/05/08

Actualizada el 06/09/10

Actualitzada el 19/09/11

Actualitzada el 09/02/12

En este apartado se incluyen enlaces, documentos, experiències , etc.. que hacen referencia a las metodologias más adecuadas para un aprendizaje por competencias.

Índex

1. Fonamentació

Teories de l’aprenentatge/ Models d’ensenyament

2. Metodologies i fases derivades de les CB.

Presentació general

3. Gestió social de l’aula.

4. Estratègies metodològiques

ABP, ABI, estudi de casos…

5. Tipologies de treball

Tipologies: Les tres Rs, el treball sistemàtic (inclou la reflexió personal) i el treball cooperatiu. Dos exemples: El Centre Jacint Verdaguer i el Col·legi Montserrat.

6. Bones pràctiques

Centres que val la pena visitar per conèixer com treballen

7. Recursos per cada fase didàctica.

Les fases didàctiques marquen la seqüència d‘activitats que ha de fer l’alumnat. Els recursos lligats a les TIC es diuen OBJECTES D’APRENENTATGE

8. Indicadors

Estas metologias deberán:

1-Integrar conocimientos destrezas y habilidades.

2-Priorizar el saber hacer

3-Favorecer la autonomia del alumno

4-Desarrollar las habilidades sociales

5-Tener en cuenta el trabajo cooperativo

6-Interrelacionar todas las ccbb

7-Desde todas las materias

8-Reinventar la evaluación (directa, autèntica, co y auto evaluación)

9-Contextualizar siempre

10-..


Metodologies i fases didàctiques derivades de les CB

Power point, mp3 i vídeo. Metodologies que potencien l’E/A per CCBB. (Antoni Zabala, novembre 2008)

Power point. Metodologies i fases didàctiques derivades de les CB (Guida Al.lès)

Pdf. Metodologies i CB. Document que ha servit de base per fer el gràfic anterior. Fet a partir dels descriptors extrets del decret 143/2007. (Guida, desembre 2008)

Presentació online. Canvi de paradigma docent (Francesc Sala)

Article bloc. El mètode de Kolb (Àngel Fidalgo)

Vídeo. Tres passos: competir, col·laborar, cooperar.


Estratègies metodològiques COMPETENCIALS

Segons la Conselleria d´Educació de les IB i el Departament d´Educació de Catalunya (Orientacions per l ´elaboració del currículum, 2009) són:

– PBL. Aprenentatge basat en problemes

– PBL. Aprenentatge basat en projectes

– Aprenentatge basat en recerques

– Estudis de cas

– Simulacions

– Aprenentatge-Servei (Aquest no el mencionen els docs de les IB)

Definicions i exemples de cadascuna (Departament Educ Catalunya, 2009)

Resum d’Estratègies metodològiques (Teacher Tap)

Article bloc. Metodologies i suports classificats en funció del seu ús (els més emprades i coneguts / conegudes però no emprats/ ni coneguts ni emprats). (Àngel Fidalgo, abril 2007)

Aprenentatge basat en problemes

(problem based learning)

Les fases de l´ABPr en forma de mapa mental (Jordi Guim, febrer 2012)

Els passos (Jordi Guim)

Incidents (Carles Monereo)

Aprenentatge basat en projectes

(project based learning)

Vídeo explicatiu (BIE)

Projectes artístics

Projectes telemàtics cooperatius

Estudis de cas

Transformative Learning per adults (Freire)

Aprenentatge-Servei

Ejemplos: recuperación de la memoria histórica de una población mediante entrevistas a mayores, diseñar páginas web para ONGs, dinamizar una campaña de donación de sangre en el barrio, impartir clases particulares de repaso a alumnado de otros cursos inferiores, ofrecer representaciones teatrales gratuitas, participar en campañas como Agenda 21…

Apren. basat en la recerca

(inquiry based learning)

Simulacions

Jocs de rol o de simulació (Curs Departament Educació)

Happenings per les classes de socials  (José Luis Fierro)

Directori de simuladors (per matèries) per Batx.

Exemples Química 2n Batx. IES Icària.

Exemple Història. Qui guanyarà la batalla de Trafalgar?

Jocs de rol


En funció del suports

Amb suport TIC

Webquests

Viatges virtuals

Caceres del tresor

Telecol·laboració

Web 2.0.

Tasques TIC

Millorar el dossier d´apunts o fer un portafoli (Carles Monereo)


En funció de la durada

Tasques breus


Tipologies de treball

Fotos Col·legi Montserrat: La font, la cova i el foc.

(Font: Curs Recursos i estratègies TAC per l’educació secundària, XTEC, Ramón Barlam i altres)

1. Classes magistrals. Instrucció directa

(Writing, Reading, Arithmetics. Suports: PDI i la veu del mestre)

2. Treball individual o sistemàtic

3. Treball cooperatiu


Recursos per les diferents tipologies de treball

(Font: Curs Recursos i estratègies TAC per l’educació secundària, XTEC, Ramón Barlam i altres)

Deixa un comentari