Per pares i mares

Què vol dir integrar les famílies a l´escola?

Integrar les famílies NO vol dir:

  1. Tenir-les, però enfora.
  2. Demanar-lis  que siguin voluntaris per fer les disfresses dels Festivals o que venguin a totes les formacions i reunions que convoquem.
  3. Crear un nou pla, sinó dedicar temps a escoltar-nos mútuament.

Integrar les famílies VOL DIR:

  1. Comptar amb elles per dissenyar un projecte educatiu compartit. Veure experiència Col·legi Públic d´Aguiño (Galícia): els mestres creen situacions de joc compartit famílies-nens,i també d´aprenentatge compartit a través de  l´accés a les TIC;
  2. Que els pares i mares són els primers i més importants mestres. Necessitem la seva ajuda per ajudar els nens. Saben què poden aportar a l´escola o bé reben missatges confusos sobre allò que esperem d´ells? Veure vídeo PADRES EXPERTOS (COL·LEGI MONTSERRAT). Grups interactius a l´ESO.
  3. Escoltar-los i construir a partir d´allò que funciona. Crear espais per escoltar què necessiten les famílies i quines barreres es troben. On  les famílies puguin explicar als mestres les qualitats, debilitats, fortaleses, interessos dels seus fills.
  4. Que les famílies coneguin  els esforços que fem els mestres per ajudar i donar un suport individual als alumnes. On es pugui compartir el procés d´avaluació. Veure póster de l´IES Ramón Berenguer d´Amposta. 
  5. Esdevenir una Comunitat d´aprenentatge. Compartir un somni i comptar amb la participació dels pares dins les aules o des de casa (mares que fan grups de repàs) o des del lloc de treball (visites, ajudes informàtica), famílies que segueixen el bloc d´aula. Veure aquí el vídeo de l’Escola Mare de Déu de Montserrat de Terrassa.

Escola Pia de Granollers. Alumnes d´ESO agermanats amb alumnes d´infantil

Reunió d´inici de curs. Objectius

A) Parlar sobre què pretenem, i què esperam (el mestre, els pares, el fill): ajudar-nos uns als altres perquè els fills aprenguin més i millor.

B) Gaudir d´estar junts.

C) Aconseguir que els pares que miren l´escola des de la distància es sentin necessaris. Atendre especialment les famílies que solen tenir el record d´una escola que no anava per ells. El punt de vista de tots és necessari i vàlid.

Metodologia

  • Si a una reunió no hi ha intercanvi, tant els pares com la mestra surten d´ella amb les seves idees prèvies intactes, i així és com alguns pares deixen d´assistir-hi. S’han de preparar estratègies per recopilar les opinions i expectatives de tots.
  • Fer-hi participar els alumnes

Exemples

Hermós relat de la reunió de pares i mares de 2n de primària. Jaume Olmos.

Aitor Lázpita per a pares d´alumnes d´ESO (Granada)

Reunió de pares de 3r primària. Escola Margarita Florit, Ciutadella. Presentació feta per Júlia Al·lès:

A Slideshare hi ha un molts PPT de reunions de pares i mares de tots els nivells educatius (infantil, primària, secundària)



Continguts

El clima de l´aula i la forma de fer les classes

– Com prepares les classes? Com són les classes? Quines metodologies empres? A què dones més importància?

– Quin temps destines al treball cooperatiu, el treball individual o l’exposició magistral?

– Com treballeu les emocions?. Vídeo de l´escola del Sr. Kanamori (Japó), subtitulat. Començar pel minut 6:50. http://www.youtube.com/watch?v=-T7TL9OLjDE&feature=related


El grup classe

– Què és el millor del grup que tens? Què s´ha de millorar?

– Com poden participar els pares?.

El centre

– Com esteim organitzats? Com us coordinau amb els altres mestres i com voleu integrar les famílies?

– Com aprenem els mestres? Com poden aprendre els pares?


 Tertúlies familiars i/o entrevistes. Materials útils 

Guia per pares i mares (veure QUESTIONARIS PELS PARES, pàgines 25-30)

Enquesta d´autoconeixement per a pares (Departament Ens. Catalunya)

Decàlegs per a pares i mares (Departament Ens. Catalunya)

Educar i créixer en família (Hàbits saludables. Temps de família). Dep. Ens. Catalunya.

Veure doc word. Preguntes que els mestres han de fer als pares.(Peter Senge)

Programa de Competència Familiar (Universitat Illes Balears). Molt interessant. La web no conté els materials de les sessions. S´han de demanar per mail.

Cómo hacer que su hijo aproveche las tardes (Consejería de Educación, Castilla-La Mancha)

Llista de coses que els mestres haurien de dir als pares (Josh Stumperhorst, en anglès)

El 1995, Betty Hart i Todd R. Risley’s, al llibre “Meaningful Differences in the Everyday Experience of Young American Children, van demostrar que els pares que passen més temps parlant amb els seus fills tenien fills amb major vocabulari i gust per la lectura i van correlacionar el nº de paraules pares-fills amb la classe social.

El 2010 el NEW YORK TIMES es planteja si la introducció de les TIC (ordinadors, mòbils, IPAD….) dins les llars està capgirant la relació anterior. Al següent enllaç es compara el nº de paraules per hora que el pare o la mare dirigeix al fill quan està connectat (ON) i quan no hi està (OFF) . Llegir més informació sobre aquesta notícia.

Estudi de la Fundació Jaume Bofill dirigit per Javier Elzo (nov 2009). Models familiars.

Vídeos i còmics sobre relació família-escola

La relació família-escola per afavorir l´èxit escolar.

Josep M. Carbó. IES de Sils.

Entrevista a José M. Toro, autor del llibre EDUCAR CON CORAZÓN. Celebrar la vida no és cerebrar la vida. El vincle amorós s´ha de cultivar a l’escola i a la família a través de les paraules entre pares i fills. Proposa una dinàmica per fer a principi de curs en la què els pares posen a les mans del mestre els seus fills (Et faig entrega de la persona que més estim a la vida).

Un vídeo que agrada molt (el jutge Emilio Calatayud). COMENÇAR AL MINUT 4.25 FINS 7.00

Escola, família i societat

La relació dels fillets amb el consum

Tonucci: Los niños necesitan espacios para jugar


Les CB. Què són i quins canvis suposen?

– Què són les CB. Passar-lis aquest vídeo de 5 minuts de´n Zabala. Molt bo: http://www.youtube.com/watch?v=QnQW3dHSLiI

– Com contribuir des de la família al desenvolupament de les competències dels fills? (Calendari 2012 de la CEAPA)

– Quins canvis suposen?. Emprar aquest vídeo de 3 min. (Escola Jacint Verdaguer): http://xtecmedia.blip.tv/#1827155

– Les escoles del futur han de tenir en compte els canvis socials: Vídeo 5 min. Did you know?

– Quines són les CB? Power point del Departament d´Educació: http://agora.xtec.cat/se-segria/moodle/mod/resource/view.php?id=1641

Tots els dubtes sobre CB, aquí: http://competentes.wordpress.com/faq/


Conclusió


La importància de treballar la identitat personal i els valors. Vídeo 3 minuts. http://dotsub.com/view/5868738e-5c3d-46db-965e-5ea79d0d8359


Fonts: 

Sheila Stewart, formadora de Toronto, Canadà

Steve Reifman, professor, formador, escriptor

Larry Ferlazzo, formador, professor, blocaire

Publicat 20/9/09

Actualitzat 18/1/11

Actualitzat 10/9/11

Deixa un comentari