Si durant el primer trimestre no perdem temps en crear un bon clima d´aula i organitzar-la, llavors la classe s´autoorganitza sola, molts cops de forma caòtica i amb unes regles no idònies per aprendre (líders negatius o regnes de taifes), tal com ha recordat Neus Sanmartí, al curs sobre avaluació impartit l´agost 2011 a l´Escola d´Estiu de Menorca, recuperant una de les idees més polides de la Pedagogia institucional. Per aprendre és necessari que l´alumne es sàpiga autoavaluar i per això és imprescindible un ambient cooperatiu, de confiança i d´orgull de que no anem a competir sinó a ajudar-nos a aprendre. Un clima on, com afirma també Perrenoud, l´autoritat i el clima no depengui tant del control del mestre com de l´autocontrol de l´alumne.
Però com crear aquest clima propici a l´aprenentatge? Com institucionalitzar bé l´aula des de la primera setmana?. Segons l´equip de treball de la Universitat de Vic, liderat per Pere Pujolàs, implementar l´aprenentatge cooperatiu suposa seguir aquest procés:
A la següent presentació hi trobareu tant propostes com la fonamentació teòrica per la creació d´un bon clima d´aula.
Enllaços relacionats:
Com fer classes quan res funciona?
Qüestionaris d´autoavaluació per la 1ª setmana de classe.
Enllaços ( ja inclosos dins el PPT):
1. Crear COHESIÓ DE GRUP
- 70 Activitats i dinàmiques de grup per les primeres setmanes de classe. Objectius: Conèixer-nos. Exposar expectatives. Fer que tothom es senti acollit. Institucionalitzar un clima favorable a la cooperació per aprendre.
- Dinàmiques per rompre prejudicis i estereotips i afavorir la inclusió, prevenir el bullying.
- Dinàmiques per aprendre a comunicar-se de forma assertiva durant el treball en equip.
- Dinàmiques per demostrar l´eficàcia del treball en equip.
2. Formar GRUPS-BASE cooperatius
- Creació de grups-base cooperatius
- Els grups esdevindran equips, tal com afirma Pere Pujolàs, en la mesura que durant el procés d´aprenentatge els emprem com a :
- B. Recurs per ensenyar. Veure técniques cooperatives simples i complexes per aprendre cooperativament.
- C. Contingut a ensenyar. A través del Quadern de l´Equip. Els Plans de l´Equip. (veure PPT sobre la creació dels grups-base)
3. Iniciar el camí que permetrà lligar el PLE al portafoli
- El començament de curs és el temps idoni per detectar els interessos de l´alumne. Què el mou, què fa els diumenges a casa, què llegeix, què el preocupa…Aquest serà el punt de partida per elaborar el seu PLE, del qual una part, la referida a les seves fortaleses i debilitats, serà l´eix del portafoli.